Belangrijke bouwstenen voor een online zorgcommunity

Om een succesvol zorgplatform te realiseren heb je functionaliteit nodig die veel verder gaat dan een standaard forum. Bovendien moet je er rekening mee houden dat het communityplatform zich in de loop van de tijd flink verder zal ontwikkelen aan de hand van behoeften uit je organisatie of vanuit de deelnemers. Er is een aantal fundamentele bouwstenen dat in de praktijk onmisbaar is om je zorgplatform tot een succes te maken. Hoe beter die bouwstenen op elkaar aansluiten en met elkaar samenwerken, hoe gebruiksvriendelijker de online zorgcommunity is.

1. Medische content: de allesomvattende kern

Voor veel organisaties is een medische bibliotheek een essentieel onderdeel van het platform. Zo’n bibliotheek bevat medische informatie en in sommige gevallen ook wetenschappelijke artikelen. Eenvoudig toegankelijk en duidelijk gestructureerd, bijvoorbeeld volgens het zorgpad van de patiënt: via de eerste diagnose, naar behandeling, een leven met de ziekte of aandoening, complicaties en, indien mogelijk, (gedeeltelijke) genezing.

Een goede bibliotheek biedt context voor de beschikbare content en stelt je in staat om aan de zorgcommunity uitleg én duiding te bieden: wat betekent abstracte informatie concreet voor diegenen die er behoefte aan hebben? Wat zegt het onderzoek en wat vinden wij ervan? Belangrijk is dat deelnemers aan de community discussies kunnen starten én vragen kunnen stellen aan de redactie over artikelen, onderzoeken en andere medische content.

"Deelnemers aan de community moeten discussies kunnen starten én vragen kunnen stellen."

Een succesvolle community zal na verloop van tijd steeds meer medische content bevatten. Je platform zal dan ook functionaliteit moeten bevatten waarmee informatie makkelijk te vinden is en slim gekoppeld kan worden, onderling maar ook aan de juiste deelnemers. De beste manier daarvoor is het vastleggen van allerlei kenmerken (metadata) van de content. Op basis van overeenkomstige kenmerken kunnen bijvoorbeeld artikelen, documenten en video’s gekoppeld worden aan zoekopdrachten en gebruikers, maar ook aan elkaar.

Omdat de gebruikers van je platform vooral in lekentaal communiceren en veel van de content gebruikmaakt van medische terminologie, is het wel van groot belang dat je platform beschikt over een goede onderliggende thesaurus. Een soort naslagwerk waarin medische terminologie vertaald wordt naar lekentaal en andersom. Daarmee kan content op basis van medische kenmerken gewoon gekoppeld worden aan de terminologie van je gebruikers.

Stel je eens voor wat je allemaal nog meer kunt met zoveel medische content rondom een specifieke aandoening of ziekte. Hoe mooi zou het bijvoorbeeld zijn om op basis van de beschikbare artikelen, onderzoeken en blogposts leermethoden (e-learning) te ontwikkelen voor patiënten, studenten of onderzoekers!

2. Gebruikersprofielen: optimale personalisering

Geen gebruiker van je zorgcommunity is hetzelfde. Leeftijd, aandoening, fase van het ziekteproces, gezinssituatie, hobby’s… ze maken iedere gebruiker tot een uniek persoon met specifieke behoeften. Alleen door op je online platform te werken met sterk gepersonaliseerde content kun je inspelen op die behoeften. Hoe meer informatie er is vastgelegd van een gebruiker, hoe beter je content kunt matchen met die gebruiker. En hoe makkelijker het wordt om gelijkgestemde lotgenoten aan elkaar te koppelen.

Een gebruikersprofiel bevat dus niet alleen algemene gegevens, maar ook informatie over bijvoorbeeld de aandoening, de diagnosedatum, het ziektebeeld, onderzoeken, de behandeling, beroepssituatie en interesses. Want met die informatie kun je op basis van de vastgelegde ‘metadata’ de gepresenteerde content helemaal afstemmen op de gebruiker. Je kunt bijvoorbeeld de startpagina van iedere gebruiker opbouwen met artikelen, onderzoeken en nieuwsitems die voor die gebruiker relevant zijn.

"Op basis van het profiel kun je de gepresenteerde content helemaal afstemmen op de gebruiker."

De informatie uit het gebruikersprofiel helpt ook enorm bij het leggen van contacten tussen lotgenoten. Deelnemers kunnen specifiek op zoek gaan naar mensen uit dezelfde regio of leeftijdsklasse, met dezelfde diagnose of behandeling, of lotgenoten die in dezelfde fase van hun ziekte verkeren. En op het platform kun je geautomatiseerd andere gebruikers onder de aandacht brengen die misschien interessant zijn om contact mee te leggen.

Uiteraard is privacy van het grootste belang als het om gebruikersprofielen gaat. Het is dan ook essentieel dat deelnemers zelf bepalend zijn in de mate waarin ze hun profiel willen tonen aan anderen. Zodat ze kunnen aangeven wie hun gegevens (maar bijvoorbeeld ook hun reacties) mag zien: iedereen, alleen geregistreerde gebruikers of alleen lotgenoten met wie zij een connectie hebben.

3. Zoekfunctionaliteit: vinden wat je zoekt

Je hebt niets aan al die medische content als die niet kan worden gevonden. Daarom is een intelligente en persoonlijke zoekfunctie die alle onderdelen van het zorgplatform kan doorzoeken cruciaal. En ook dat is geen standaard zoekfunctie zoals we die kennen van bijvoorbeeld Google. Want waar de meeste content in medisch jargon is geschreven, zoekt het merendeel van de gebruikers in lekentaal. Hier komt dus ook weer de thesaurus om de hoek kijken, om ervoor te zorgen dat de juiste medische informatie wordt gekoppeld aan de zoekvraag van de gebruiker. Want als iemand op zoek is naar informatie over huidkanker, dan wil je dat artikelen over plaveiselcelcarcinoom – een specifieke vorm van huidkanker – ook tevoorschijn komen.

Iemand gebruikt een medische app of online zorgcommunity

Zoekresultaten zijn bovendien alleen zinvol als ze gerelateerd zijn aan het profiel van de gebruiker die zoekt. Als je in een andere fase van je ziekte- of genezingsproces zit, wil je ook andere zoekresultaten zien. En vervolgens kun je de zoekresultaten nog sorteren op relevantie, bijvoorbeeld op basis van het geslacht of de leeftijd van een persoon. Of op basis van de fase van het ziekteproces waar de patiënt zich in bevindt. Een goede zoekfunctie geeft ook de mogelijkheid om het zoekresultaat te verfijnen met slimme filters zodat de gebruiker precies die medische artikelen, onderzoeken, blog artikelen, nieuwsitems en lotgenoten overhoudt waar zij naar op zoek was.

"Zoekresultaten zijn alleen zinvol als ze gerelateerd zijn aan het profiel van de gebruiker die zoekt."

4. Persoonlijke blogs: door én voor gebruikers

Een vierde belangrijke bouwsteen van een online zorgcommunity is de mogelijkheid voor gebruikers om een eigen blog te starten. Ervaringen van patiënten over operaties en medicijnen of een persoonlijk verhaal over een bezoek aan het ziekenhuis maken je platform nog waardevoller voor gebruikers. Blogartikelen vormen een aanvulling op de overige content op het platform en zorgen voor (h)erkenning en verbondenheid. Samen met reacties op artikelen en discussies, vormen blogartikelen de subjectieve content van het platform die minstens zo belangrijk is als de objectieve medische informatie.

Deze blogfunctionaliteit moet sterk geïntegreerd zijn met de andere bouwstenen van het platform. Blogartikelen moeten doorzoekbaar zijn en in hun gebruikersprofiel moeten deelnemers aan kunnen geven wie hun artikelen mogen lezen. Omdat de meeste gebruikers geen ervaren bloggers zijn, is een eenvoudige opzet van de blogfunctie een vereiste.

"Blogartikelen vormen de subjectieve content van het platform die minstens zo belangrijk is als de objectieve medische informatie."

5. Nieuwsbrieven: op maat geïnformeerd

Dat content slim gekoppeld kan worden aan gebruikers, opent ook de mogelijkheid voor nieuwsbrieven op maat. Het is zelfs mogelijk iedere gebruiker op basis van zijn profiel een 100% gepersonaliseerde nieuwsbrief te sturen, met alleen content die precies bij haar past. Waar nodig natuurlijk aan te vullen met algemeen nieuws of bijvoorbeeld een column van een redacteur. Uiteraard moet de gebruiker in staat zijn om de frequentie waarmee zij nieuws ontvangt zelf aan te passen.

6. Geïntegreerde zorgtools: zelfmanagement voor de patiënt

Het klinkt als toekomstmuziek, maar de technologie is er al klaar voor: het aanbieden van zelfmanagement tools vanuit je zorgplatform. Door gebruikers informatie te laten vastleggen (medicijngebruik, behandeling, operaties et cetera) of wearables en apps te koppelen met je platform (slaappatronen, activiteit, hartslag, bloeddruk, et cetera), ontstaat de mogelijkheid om op basis van medische content gebruikers gerichte te adviseren. Wanneer kun je het beste je medicijnen nemen? Welke oefeningen helpen om beter te slapen? Welke artikelen kun je lezen om je beter op je operatie voor te bereiden?

Door de informatie die hierbij verzameld wordt toe te voegen aan het profiel van de gebruiker, kunnen nog meer interessante verbanden gelegd worden. Bijvoorbeeld het samenbrengen van gebruikers die slaapproblemen hebben. Of nog meer toegespitste content aanbieden op het platform op basis van de verzamelde informatie van een patiënt. Met geïntegreerde zelfmanagement tools wordt het platform nog meer de centrale plek voor alles wat te maken heeft met jouw zorgdomein.

Ontwikkelen medische app of online zorgcommunity

7. Verwijsgids en microsites: je platform écht centraal

Patiënten zijn niet alleen op zoek naar informatie, ze zoeken ook zorginstanties waar ze voor hulp of advies terecht kunnen. Een speciaal opgezette verwijsgids is daarom een belangrijk onderdeel van je platform. Een interactieve gids waarin patiënten snel en doeltreffend de juiste instanties kunnen vinden. Door artikelen op basis van kenmerken automatisch te koppelen aan instanties in de verwijsgids, ontstaat de mogelijkheid om gebruikers – als ze een artikel lezen – meteen door te verwijzen naar een bijpassende organisatie.

"Een verwijsgids helpt bezoekers snel de juiste zorginstantie te vinden."

Wil je dat je platform dé centrale ontmoetingsplek wordt voor iedereen die te maken heeft met een bepaalde ziekte of aandoening? Dan kun je andere organisaties de ruimte geven om zich te presenteren op je platform met een eenvoudig ingericht content managementsysteem. Daarmee kunnen goede doelen, specialisten en andere organisaties een eigen microsite binnen het platform maken waar ze informatie en nieuws met bezoekers kunnen delen.

8. Beveiliging: onmisbare randvoorwaarde

Tot slot nog iets over een onmisbaar onderdeel van je platform: privacy en gegevensbeveiliging zijn essentiële randvoorwaarden voor een platform waar zoveel vertrouwelijke informatie rondgaat. Alleen als gebruikers verzekerd zijn van maximale privacy zullen ze de vrijheid en geborgenheid voelen die vereist is. Gegevensbeveiliging van een zorgcommunity gaat vele malen verder dan die van welk forum dan ook. Dat vraagt om zeer geavanceerde versleuteling van informatie en de realisatie van een virtuele kluis waar zelfs de ontwikkelaars van het platform niet bij kunnen.

Je community laten bloeien

Tot slot nog iets over een onmisbaar onderdeel van je platform: privacy en gegevensbeveiliging zijn essentiële randvoorwaarden voor een platform waar zoveel vertrouwelijke informatie rondgaat. Alleen als gebruikers verzekerd zijn van maximale privacy zullen ze de vrijheid en geborgenheid voelen die vereist is. Gegevensbeveiliging van een zorgcommunity gaat vele malen verder dan die van welk forum dan ook. Dat vraagt om zeer geavanceerde versleuteling van informatie en de realisatie van een virtuele kluis waar zelfs de ontwikkelaars van het platform niet bij kunnen.

18 best practices voor het bouwen van een online zorgcommunity
Download e-book
Ontvang nieuwe blogs Vul je gegevens in en ontvang automatisch onze nieuwste blogs.
Meld je aan