User stories: het verhaal van de eindgebruiker

Hoe verplaats je je als ontwikkelaar van geavanceerde websites optimaal in de eindgebruiker? En hoe communiceer je effectief met de opdrachtgever? Inspire gebruikt hiervoor user stories. Een doeltreffend communicatiemiddel.

Maatwerk applicaties voor het internet zijn vaak complex. Veel opdrachtgevers vinden het lastig te verwoorden wat ze voor ogen hebben. User stories bieden dan uitkomst.

Wat is een user story?

Een user story is een microverhaal dat vertelt wat een bepaald type gebruiker met een onderdeel van de software kan doen en wat het specifieke doel is.

Voorbeeld: Als een gebruiker kan ik iets doen, zodat ik een doel bereik.

Bij een project waarbij een blog wordt gebouwd, zou een user story er zo uit kunnen zien:

Als Redacteur kan ik een blogartikel aanmaken, zodat ik mijn verhaal met anderen kan delen.

Deze user story kunnen we vervolgens weer opsplitsen in kleinere stories:

  1. Als Redacteur kan ik mijn verhaal opmaken, zodat ik mijn verhaal aantrekkelijk kan presenteren.
  2. Als Redacteur kan ik mijn verhaal als draft opslaan, zodat ik later verder kan werken.
  3. Als Redacteur kan ik foto’s uploaden, zodat ik mijn verhaal met beeldmateriaal kan ondersteunen.

De opdrachtgever formuleert de user stories samen met Inspire. Een eenvoudig project bestaat uit ongeveer 50 stories. Bij een complex project kan dit oplopen tot 500 of zelfs meer. Zo ontstaat een zeer gedetailleerde beschrijving van het eindproduct.

"Een eenvoudig project bestaat uit ongeveer 50 stories."

Communicatie op gang brengen

Het belangrijkste doel van de user stories is de communicatie op gang brengen. Ze dwingen het ontwikkelteam om de opdrachtgever actief te ondervragen. Zo ontstaat een effectieve mondelinge communicatie over elke onderdeel van het product. Het is daarom belangrijk dat de vertegenwoordiger van de opdrachtgever (de Product Owner) regelmatig beschikbaar is om vragen te beantwoorden.

"Een effectieve mondelinge communicatie over elke onderdeel van het product."

Denken vanuit de eindgebruiker

Thomas Clever van ontwerpbureau CLEVER°FRANKE werkte met Inspire aan een complexe applicatie voor een internationale uitgeverij. Hij ziet user stories als een goede manier om tot slimme en gebruiksvriendelijke oplossingen te komen.

Toen we hem eerder vroegen naar zijn ervaringen met onze werkwijze, zei hij: ‘User stories zijn altijd geschreven vanuit de gebruiker. Ze dwingen je dus om constant vanuit hem te blijven denken. Zo kom je op kleine vernuftigheden. Een slim en intuïtief ontwerp waarvan de gebruiker denkt: Er heeft hier echt iemand het beste met me voor.’

‘Daarnaast maken user stories de klant bewust van de omvang van een project,’ zegt Thomas. ‘Veel onderdelen van een website of applicatie lijken eenvoudig en vanzelfsprekend. Soms is een kleine knop in de ogen van de opdrachtgever zo gepiept terwijl er veel techniek achter schuil gaat. User stories maken het ontwikkelproces dus transparant doordat ze duidelijk laten zien wat er allemaal bij komt kijken.’

Sprinten naar succes

Een introductie tot het ontwikkelen van succesvolle sites en apps

Download e-book
De product owner

Een korte uitleg over de rol van de product owner in een scrum team.

Lees het artikel
Het ideale scrum team

Hoe ziet de samenstelling van het perfecte scrum ontwikkelteam eruit?

Lees het artikel