Webapplicatie leert 8.838 leerlingen spellen.

Blink Educatie

Hoe maak je het vak Nederlands zo uitdagend dat leerlingen niet eens doorhebben dat ze aan het leren zijn? Het antwoord heet PLOT26, een interactieve lesmethode voor het vak Nederlands die leren leuk en spannend maakt. In opdracht van Blink Educatie ontwikkelde Inspire de intelligente, adaptieve werkwoord-
spellingsapp die bij deze methode hoort.

Blink startimage optie 4

Centraal in PLOT26 staan spannende verhalen waarin leerlingen zelf een rol spelen. Naast unieke content van echte jeugdboekenschrijvers, valt de methode op door slim gebruik van zaken als gaming, tijdsdruk, scores en competitie-elementen. De verhalen worden afgewisseld met cursussen lezen, schrijven, spreken en fictie.

De vraag

Kunnen we spellingslessen in een vorm aanbieden die zowel aantrekkelijk als intelligent is?

Een spellingsapp

Blink Educatie ontwikkelt vernieuwende digitale lesmethodes. Deze methodes zijn erop gericht om leerlingen te prikkelen, nieuwsgierig te maken en vooral veel zelf te laten ervaren en ontdekken.

De intelligente werkwoordspellingsapp die Inspire voor PLOT26 ontwikkelde, is daar een goed voorbeeld van. De app werd ontworpen door bureau Jager & Prooi en vervolgens in recordtempo door Inspire gerealiseerd.

Aantrekkelijk en intelligent

De webapplicatie is een succes. Wat is het geheim van deze app? “Goed leren spellen van werkwoorden blijft een lastig onderdeel van de Nederlandse taal”, zegt Yvonne Gerridzen, uitgever bij Blink Educatie. “Leerlingen vinden spelling vaak onbelangrijk. Met deze app hebben we een manier gevonden om de traditionele spellingslessen in een vorm te gooien die zowel leuk en aantrekkelijk als intelligent is.”

Tijd voor een doorbraak!

Lees ook onze blogpost over adaptieve leersystemen.

Naar de blog

Slimme database

Hoewel de app op het eerste gezicht heel eenvoudig oogt, zit er behoorlijk wat intelligentie onder de motorkap. Denk bijvoorbeeld aan een slimme database. “Uit de antwoorden kunnen we herleiden wat een leerling verkeerd doet. Vervolgens kunnen we daar heel gericht feedback op geven”, legt Yvonne uit.

“Als je iets fout doet, vertelt de app niet alleen dat het verkeerd is, maar ook waarom. Omdat leerlingen meteen feedback krijgen, leren ze direct van de fouten die ze maken. Daardoor hebben de kinderen vaak niet eens in de gaten dat ze aan het leren zijn.”

“ICT is in het onderwijs vaak geautomatiseerd papier. Bij PLOT26 staat ICT juist in het hart van de methode.”

Leuk en herkenbaar

In de app zitten leuke gaming-elementen. Wanneer je de opdrachten goed uitvoert, verdien je sterren en bekers. De app gebruikt zinnen die rechtstreeks van Facebook komen. Daardoor herkennen jongeren zich in het taalgebruik. De content past helemaal bij de belevingswereld van de leerlingen.

Blink WWS overzichtspagina
Met behulp van een diagnostische toets bepaalt het systeem het niveau van de leerling. Zo oefent het kind direct op zijn/haar eigen niveau.
Blink leerlingen
Voor docenten biedt de app inzicht in de individuele prestaties van leerlingen.

Doorslaand succes

PLOT26 en de bijbehorende apps zijn een succes in onderwijsland. Inmiddels werken enkele tientallen scholen met de methode. Dat aantal zal flink gaan groeien. Ondertussen onderzoekt Blink wat de effecten van de app zijn om het didactische succes van deze methode verder in kaart te brengen.

Ook voor de docent

De spellingsapp integreert naadloos met het leerlingadministratiesysteem van Blink waarin de voortgang van elke afzonderlijke leerling bijgehouden wordt. Die integratie maakt het mogelijk om leerlingen op het juiste niveau oefeningen aan te bieden.

Docenten kunnen de voortgang van hun leerlingen volgen. Op ieder moment is duidelijk waar een klas of een bepaalde leerling staat. Zo kan de docent bepalen welke onderwerpen het beste klassikaal behandeld kunnen worden en welke leerlingen extra begeleiding nodig hebben.

"Op ieder moment kan de leerkracht zien waar een klas of leerling staat."

Creativiteit en techniek

Blink, Jager & Prooi en Inspire werkten samen volgens de Scrum-ontwikkelmethode in wekelijkse sprints. Tijdens elke sprint leverden Inspire een werkend prototype op en kon Blink feedback geven. Het team van Blink is blij met het werk en de aanpak van Inspire. “Ze leveren goede dingen. Ik zou zeker weer voor ze kiezen”, lacht Yvonne.

“Inspire stelde díe vragen die nodig waren om samen tot echt goede oplossingen te komen die we nodig hadden voor onze educatieve doelen. Het is heel knap hoe ze creativiteit en techniek met elkaar weten te verbinden. Door hun betrokken instelling en door hun enthousiasme hebben we gezamenlijk iets moois gemaakt.”

“Inspire levert goede dingen. Ik zou zeker weer voor ze kiezen.”

De techniek

De spellingsapp van Blink Educatie laat heel goed zien hoe je slimme technologie kunt inzetten om leren leuker en effectiever te maken.

Adaptief leren

Als een leerling start met de app krijgt hij
eerst een diagnostische toets. Op basis van de uitkomsten van die toets past het systeem de lesstof van de leerling automatisch aan op het niveau van de leerling en de individuele behoeften. Dat heet het persoonlijk leerpad. Zo oefent elke leerling op zijn of haar eigen niveau.

Ruby on Rails

De spellingsapp is ontwikkeld op basis van het Ruby on Rails framework. Dit framework is zeer geschikt voor het bouwen van educatieve apps. Het zorgt niet alleen voor zeer stabiele software, maar maakt het ook mogelijk om iteratief, in kleine stapjes, te ontwikkelen.

Performance

De webapp is toegerust voor grote hoeveelheden gelijktijdige gebruikers. Sinds de lancering heeft de app al probleemloos miljoenen antwoorden verwerkt van leerlingen van tientallen verschillende scholen.

Onderwijs met impact

Wat is er leuker dan leren in je eigen tempo, afgestemd op jouw belevingswereld? Met slimme educatieve apps wordt het mogelijk!

Meer over e-learning
Gamend leren in groep 7/8

TopiaTrainer helpt kinderen spelenderwijs om vol vertrouwen en goed voorbereid aan de toetsen te beginnen.

Lees over deze app