Webapplicatie bereidt 9.728 kinderen voor op de eindtoetsen.

TopiaTrainer

Groep 7 en 8 van de basisschool zijn belangrijke schooljaren voor kinderen en hun ouders. De keuze voor vervolgonderwijs wordt gemaakt en de leerlingen ondergaan een groot aantal toetsen. Best spannend voor de kinderen! TopiaTeam ontwikkelde daarom samen met Inspire de webapplicatie TopiaTrainer, die leerlingen helpt om vol vertrouwen en goed voorbereid aan de toetsen te beginnen.

TopiaTrainer startimage option 1
Een beeld uit de TopiaTrainer televisiecommercial.

TopiaTeam ontwikkelt online trainingen op basis van gaming technieken. Al in 2007 lanceerde het bedrijf het zeer succesvolle TypeTopia, een typecursus waarbij kinderen de hoofdrol spelen in een spannend avontuur. “Onze producten motiveren kinderen op een leuke manier om te leren”, vertelt oprichter Romer van Bavel. “Met uitdagende en educatieve games die prikkelen om steeds beter te presteren.”

Toetsvragen

Romer liep al een tijdje rond met het idee een product te ontwikkelen voor kinderen in groep 7 en 8 van de basisschool. “We zochten een manier om leerlingen te helpen met Rekenen en Taal en zich voor te bereiden op de toetsen die ze krijgen”, legt hij uit. “De vragen bij die toetsen wijken sterk af van de lesstof die de kinderen op school krijgen. We wilden ze op een leuke manier laten kennismaken met die vraagstelling.”

“We zochten een manier om leerlingen te helpen met Rekenen en Taal en zich voor te bereiden op de toetsen die ze krijgen.”

De vraag

Kunnen we een applicatie ontwikkelen die kinderen spelenderwijs op toetsen voorbereidt?

Gamend leren

In opdracht van TopiaTeam ontwikkelde Inspire de webapplicatie TopiaTrainer. In eerste instantie om te oefenen met Rekenen en Taal, maar op termijn ook met andere vakken en talen. Met het maken van opgaven verdienen kinderen punten die ze vervolgens kunnen inruilen voor superleuke games. Zo wordt de saaie lesstof een stuk leuker en toegankelijker!

Oefenen op je eigen niveau

TopiaTrainer bevat oefeningen, opgaven en eindtoetsen voor Rekenen en Taal die allemaal een moeilijkheidsgraad hebben. Met slimme algoritmes selecteert de software steeds de lesstof die het kind uitdaagt op zijn eigen niveau. Hoe meer je oefent, hoe beter TopiaTrainer zich aanpast aan je niveau. Bij foute antwoorden wordt de stof herhaald en af en toe wordt er een vraag voorgeschoteld van een hoger niveau. Met deze vorm van ‘adaptief leren’ blijven kinderen gemotiveerd om zich te verbeteren.

TopiaTrainer bevat meer dan 50.000 verschillende opgaven voor rekenen en taal.

Superleuke games

De score en voortgang van de kinderen wordt bijgehouden, ze worden aangemoedigd en kunnen proberen een high score te verbeteren. Bovendien worden ze beloond met superleuke games als ze goed hun best doen. Leren was nog nooit zo leuk! Alle puzzel-, reactie- en vaardigheidsgames worden door TopiaTeam zelf ontwikkeld en zijn van hoge kwaliteit.

TopiaTrainer feature 1
TopiaTrainer maakt rekenen en taal leuker dan ooit.

TopiaTrainer is technisch al geschikt om er andere vakken aan toe te voegen. “We willen kinderen ook de kans geven om te oefenen met bijvoorbeeld Engels of Natuur & Techniek”, vertelt Romer. “Onze grootste uitdaging daarbij is het ontwikkelen van goede content. Wij ontwikkelen al het educatieve materiaal, inclusief de games, zelf. Want we gaan voor de allerhoogste kwaliteit. En dat kost tijd.”

Gericht helpen

Met TopiaTrainer kunnen ouders de prestaties en voortgang van hun kind volgen, per onderdeel en per lesmodule. In de webapplicaties zelf of via de mobiele app TopiaTeam voor Ouders. Dat geeft ze de kans hun kind gericht te helpen met de onderdelen waar het moeite mee heeft.

TopiaTrainer feature 3
Oefeningen zijn opgedeeld in overzichtelijke modules.

Klaar voor de toekomst

TopiaTrainer werd eind 2016 gelanceerd. Tot het laatste moment is er keihard gewerkt aan het product. “Onze ambitie is de beste educatieve producten te maken, we nemen geen genoegen met half werk”, legt Romer uit. “We willen dat kinderen gemotiveerd blijven om de software te gebruiken en ook weer anderen enthousiast te maken.”

Voortdurend bijsturen

TopiaTeam en Inspire werkten heel intensief samen bij de realisatie van de innovatieve webapplicatie. Romer: “Met Inspire hebben we een partner die heel goed in staat is de klantwens te formuleren. Doordat ze scrum toepassen, kunnen we bovendien voortdurend bijsturen op het resultaat, dat werkt heel goed. En we delen de interesse in nieuwe technologie die leren leuker en beter maakt.”

De toekomst

Ideeën genoeg om TopiaTrainer nog mooier en beter te maken, vertelt Floris Vlasveld, directeur van Inspire. “Het zou heel mooi zijn om een vorm van social learning toe te voegen zodat kinderen samen kunnen leren of tegen elkaar kunnen spelen.”

De grote hoeveelheid data die TopiaTrainer genereert biedt ook allerlei mogelijkheden. Floris: “Door gedrag en resultaten van een grote groep kinderen slim te analyseren, kan de software nog beter vragen op maat aanbieden.”

Zeven ontwikkelingen in digitaal leren

Hoe ziet digitale disruptie eruit als het om leren gaat?

Lees het artikel

De techniek

TopiaTrainer is een geavanceerde e-learning applicatie, ontwikkeld in Ruby on Rails en volledig geïntegreerd met de andere applicaties van TopiaTeam.

Drie omgevingen, één systeem

TopiaTrainer bestaat uit een omgeving voor kinderen, een dashboard voor ouders en een krachtige beheeromgeving voor de educatieve auteurs (waarmee zij de vele tienduizenden opgaven beheren). Al deze functionaliteit wordt vanuit één goed gestructureerde Ruby on Rails applicatie ontsloten.

Slimme integratie

TopiaTrainer is met diverse APIs en services verregaand geïntegreerd met TopiaTeam’s bestaande administratiesystemen. Zo kunnen de servicedesk, financiële administratie en directie makkelijk de relevante gegevens uit TopiaTrainer raadplegen. Op korte termijn wordt ook single sign-on met de andere producten van TopiaTeam geïntroduceerd.

WebGL

De prachtige games van TopiaTrainer zijn door TopiaTeam zelf ontwikkeld in Unity/WebGL. De games zijn naadloos in de TopiaTrainer app geïntegreerd, zodat er een uniforme gebruikservaring voor de kinderen ontstaat.

Onderwijs met impact

Wat is er leuker dan leren in je eigen tempo, afgestemd op jouw belevingswereld? Met slimme educatieve apps wordt het mogelijk!

Meer over e-learning
Leren spellen met een app

In opdracht van Blink Educatie ontwikkelde Inspire een intelligente, adaptieve werkwoord-
spellingsapp.

Lees meer